Johor: Jambatan Harmoni Malaysia-Singapura


Malaysia dan Singapura merupakan dua negara yang berjiran dan memiliki sejarah yang panjang antara satu sama lain.

Kedua-dua negara pernah menjadi sebahagian daripada Kesultanan Melayu Melaka, Kesultanan Johor-Riau, Negeri-Negeri Selat, Tanah Melayu dan Persekutuan Malaysia.

Walaupun kedua-dua negara telah berpisah pada tahun 1965, hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura masih terus dijaga sehingga kini.

Namun satu faktor yang kerap dilupakan adalah peranan penting Kerajaan Negeri Johor dan Keluarga Diraja Johor dalam memastikan hubungan baik kedua-dua negara tetap kukuh dan harmoni.

Sumber: https://www.sinarharian.com.my/article/212237/edisi/erat-hubungan-johor-singapura-sultan-ibrahim


Keluarga Diraja Johor mempunyai hubungan baik dengan pemimpin Singapura.

Hubungan ini bukan sahaja pada tahap formal, tetapi juga melalui hubungan peribadi yang erat.

Ketika ada isu atau ketegangan yang muncul, Keluarga Diraja Johor seringkali berperanan sebagai jambatan komunikasi, memudahkan perbincangan dan pemahaman antara kedua-dua pihak.

Interaksi ini telah membantu dalam menyelesaikan banyak isu dengan cara yang aman dan damai.

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, misalnya, dikenali mempunyai hubungan baik dengan beberapa pemimpin Singapura.

Sultan Johor berperanan aktif dalam perbincangan dengan para pemimpin Singapura untuk mencari penyelesaian yang dapat memuaskan kedua-dua belah pihak membabitkan banyak isu.

Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/04/1092881/sultan-johor-terima-kunjungan-dua-menteri-singapura-sempena

https://www.astroawani.com/berita-malaysia/sultan-johor-kurnia-darjah-kebesaran-tertinggi-kepada-pm-singapura-360055


Hubungan baik antara Malaysia dan Singapura membawa banyak manfaat kepada kedua-dua negara, terutama dalam bidang ekonomi.

Kerancakan ekonomi dan pelaburan dalam negara banyak dibantu oleh kehadiran pelabur asing di Johor khususnya di wilayah Iskandar Malaysia.

Johor turut menjadi negeri yang menerima pelaburan paling tinggi di Malaysia, hasil daripada hubungan antara Johor-Singapura.

Pelancongan turut memainkan peranan penting dengan jutaan pelancong mengunjungi kedua-dua negara setiap tahun.

Pembinaan lokasi pelancongan seperti Legoland Malaysia, Johor Premium Outlets (JPO) dan pemodenan Lapangan Terbang Senai menjadi antara faktor utama ramai pelancong Singapura ingin berkunjung ke Malaysia terutamanya Johor.

Johor turut mengadakan pelbagai aktiviti berskala besar untuk menarik pelancong asing ke negeri itu dan hasilnya Johor menerima 9.14 juta pelancong sejak pembukaan sempadan negara dibuka pada April 2022.

Sumber: https://www.utusan.com.my/berita/2023/07/johor-yakin-tarik-10-juta-pelancong-asing-tahun-ini/


Hubungan baik Malaysia dan Singapura turut dibantu dengan usaha Kerajaan Johor dan Keluarga Diraja Johor dalam memainkan peranan penting mendorong kerjasama pendidikan antara Johor dan Singapura.

Ramai pelajar dari Malaysia, terutama Johor, mendapatkan pendidikan di Singapura dan sebaliknya.

Menerusi langkah berkenaan, para pelajar Malaysia dapat merasai pembelajaran menjadi lebih dinamik dan interaktif, sekali gus mengembangkan kemahiran serta pengetahuan dalam suasana yang berbeza.

Selain itu, banyak program biasiswa dan penajaan khas telah diperkenalkan untuk mendorong pelajar berprestasi tinggi dari Johor untuk melanjutkan pengajian mereka di Singapura.

Usaha ini bukan sahaja membina jambatan pendidikan antara kedua-dua negara, tetapi juga mendorong pemahaman dan persahabatan di antara generasi muda kedua-dua belah pihak, yang pada akhirnya akan menjadi pemimpin dan penggerak hubungan Malaysia-Singapura di masa hadapan.

Sumber: https://umno-online.my/2023/03/15/biasiswa-untuk-anak-johor/


Hubungan antara Malaysia dan Singapura adalah kompleks dan penuh dengan sejarah.

Namun, Kerajaan Negeri Johor dan Keluarga Diraja Johor telah memainkan peranan penting dalam menjalinkan hubungan yang baik serta harmoni antara kedua-dua negara.

Kejayaan hubungan Malaysia-Singapura bukan sahaja terletak pada kerjasama kerajaan kedua-dua negara tetapi juga sumbangan serta peranan penting yang dimainkan oleh Kerajaan Negeri Johor dan Keluarga Diraja Johor.

Dalam pelbagai perkara, Kerajaan Negeri Johor dan Keluarga Diraja Johor telah menjadi jambatan yang menghubungkan dua negara dengan budaya, sejarah dan aspirasi yang serupa.

Comments

Popular posts from this blog

Muhammad Sanusi Penghasut Politik

Syed Saddiq Hanya Tunggang Isu

Mahathir Hanya Pengkhianat Negara